Frågar om vaccinationsskydd inom sjukvården

Pressmeddelande från Liberalernas landstingsgrupp

Måndag 19 februari 2018

Vilket vaccinationsskydd har och bör våra medarbetare i hälso- och sjukvården ha? Frågan ställs av Pierre Edström, oppositionslandstingsråd för Liberalerna, i en interpellation på nästa landstingsfullmäktige.

– Frågan blev aktuell efter mässlingsutbrottet på Sahlgrenska i Göteborg för någon månad sedan. Där fanns fall med misstankar om att medarbetare inom vården insjuknat. Vi har inte haft några fall i vårt län hittills under vintern, men händelsen på Sahlgrenska väcker frågor även hos oss, säger Pierre Edström.

Huruvida föräldrar och vårdnadshavare ska låta vaccinera sina barn diskuteras intensivt. På Liberalernas landsmöte i november togs exempelvis ett beslut om att föräldrar som avstår från att vaccinera sina barn inte ska kunna välja förskola fritt. Detta för att skydda de barn som av olika skäl inte kan vaccineras.

– Som arbetsgivare måste vi ställa krav på våra medarbetare och undersöka ifall landstinget har ett skydd för att undvika smittspridning. Både för medarbetarnas och patienternas skull. Det är förstås särskilt viktigt att smittspridning kan undvikas där det vårdas barn och infektionskänsliga patienter, avslutar Pierre Edström.

För mer information kontakta:
Pierre Edström 070-265 64 27