Kräver åtgärder efter möss och kackerlackor i landstingets lokaler

Pressmeddelande från Liberalernas landstingsgrupp

Torsdag 22 februari 2018

Lokalerna för Kliniskt träningscentrum (KTC) vid Oskarshamns sjukhus har dömts ut vid skyddsronder såväl 2015 som 2017. Trots flera påpekanden har ingenting gjorts åt arbetsmiljön. Nu kräver Pierre Edström (L) besked av socialdemokraterna om hur och när de tänker lösa problemen.

– Redan innan KTC flyttade in fanns problem med dålig ventilation. På senare tid har det även funnits problem med översvämning, mögel och skadedjur. Det har funnits både kackerlackor och möss i lokalerna. Medarbetare som arbetar i lokalerna klagar också över hälsoproblem. Så här kan det inte fortsätta, säger Pierre Edström, oppositionslandstingsråd för Liberalerna.

Landstinget i Kalmar län har tre kliniska träningscentra, ett vid respektive sjukhus. För en månad sedan invigdes nya moderna och välutrustade lokaler för verksamheten vid Länssjukhuset i Kalmar. Vid ett träningscentrum kan medarbetare och studenter få klinisk träning i en autentisk miljö utan att vara i skarpt vårdläge med en patient.

– Verksamheten har blivit lovad nya lokaler vid flera tillfällen, men ännu har inget hänt. Något måste göras åt lokalerna. Detta är inte bara ett arbetsmiljöproblem utan även dålig reklam för landstinget gentemot studenter och blivande medarbetare. Vem vill jobba för en arbetsgivare som utsätter sina medarbetare för detta? Rekryteringsläget försvåras för sjukvården i allmänhet och Oskarshamns sjukhus i synnerhet om ingenting görs, fortsätter Edström.

På landstingsfullmäktige i Oskarshamn den 1 mars ställer Pierre Edström en interpellation till ansvarigt landstingsråd Lena Segerberg (S).

– Jag vill ha svar på tre frågor. Varför har man inte gjort någonting trots flera påpekanden, vilka åtgärder planeras för att förbättra lokalerna och när kan situationen vid KTC i Oskarshamn vara löst? Jag hoppas Lena Segerberg lämnar ett utförligt svar på mötet. Om inte annat så förtjänar medarbetarna i Oskarshamn klara besked om hur deras arbetsgivare tänker agera, avslutar Edström.

För mer information kontakta:

Pierre Edström 070-265 64 27