Se alla

Utveckla ett hållbart transportsystem

Debattartikel

Måndag 9 april 2018

Sverige behöver utforma en modern mobilitetsplan som omfattar alla transportslag och som sätter konsumenten i centrum. De som reser ska enkelt kunna göra klimatsmarta val. En integrering av olika mobilitetstjänster förutsätter digitala plattformar. Liberalerna har avsatt medel till Trafikverket i vår budget för att genomföra en pilotstudie om hur en mobilitetsplan kan möjliggöras med både offentliga och privata aktörer.

De flesta bedömningar pekar på att behoven av investeringar och underhåll av järnväg fortsätter att vara stora. Liberalerna anser att underhållet av det som redan finns borde vara prioriterat. Det är det finmaskiga transportnätet och spåren som ger möjlighet till arbetspendling. Staten bör arbeta mer systematiskt med att effektivisera och förbättra arbetet och få en bättre koll på den befintliga järnvägens faktiska status.

Att införa längre och tyngre godståg är också ett sätt att omedelbart öka kapaciteten i järnvägssystemet, i avvaktan på att bland annat fler spår byggs ut. I vissa delar av Europa, till exempel i Danmark, tillåts tåg på upp till 835 meter. Vi vill även se en satsning på lågtrafikerade banor som faktiskt har trafik.

Regeringen har aviserat att delar av järnvägsunderhållet ska återförstatligas. Det är en olycklig utveckling. Tack vare att järnvägens underhåll och investeringar upphandlas genom konkurrens har våra skattemedel kunnat användas effektivare.

Ett väl fungerande transportsystem kan på ett effektivt, säkert och miljömässigt hållbart sätt nyttja alla trafikslag, både var för sig och i kombination. Sjöfarten har en stor potential. Det förutsätter att infrastrukturen till hamnar byggs ut.

Ekonomiska styrmedel ska gynna hållbarheten. Nya skatter och avgifter som regeringen vill införa inom olika transportsektorer saknar en tydlig miljöfokus. Det senaste förslaget om avståndsbaserad vägslitageavgift för tung trafik har många brister. Det straffar näringar ekonomiskt utan att det finns en tydlig miljönytta. Sverige är ett avlångt land där många näringar måste frakta godset på lastbil för att alternativ saknas. Landsbygd och glesbygd är ofta beroende av lastbilstransporter. Om miljö-och klimatfrågan sätts i fokus finns det smartare sätt att premiera hållbarhet. Då ska utsläpp motverkas.

Vi vill se en utveckling av styrmedel som premierar miljövänliga drivmedel, elektrifiering av fordon och satsning på ny energieffektiv teknik som möjliggör en hållbar transportsektor. Sverige är ett avlångt transportberoende land. Det är inte mobilitet och transporter i sig som är problemet utan vilka drivmedel transportsektorn använder. Tillväxten behöver ett fungerande transportsystem med långsiktiga spelregler.

Sverker Thorén (L), Västervik, kandidat till riksdagen

Mathias Karlsson (L), Oskarshamn, kandidat till riksdagen

Nina Lundström (L), riksdagsledamot Trafikutskottet