Barns rättigheter fokus på Liberalt årsmöte

Pressmeddelande från Liberalerna Kalmar län

Måndag 16 april 2018

Alla barns rätt till en trygg uppväxt stod i fokus när Liberalerna Kalmar län hade årsmöte i Mönsterås i lördags. Årsmötestalare var Juno Blom, nationell utvecklingssamordnare mot hedersförtryck som även har varit särskild utredare för att ta fram en nationell strategi mot mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld. Nu har Juno Blom engagerat sig i politiken och är toppkandidat till riksdagen för Liberalerna i Östergötland.

– Alla människor ska ha möjlighet att forma och påverka sitt liv. Barn ska få vara barn och alla ska få gifta sig med vem de vill. Jag engagerade mig i Liberalerna för att vi slåss för ökade rättigheter för individen och mot alla former av förtryck. Som liberal är det lika självklart att ta ställning mot främlingsfientlighet likväl som moralpoliser i förorten. Vi ska inte ha några parallellsamhällen. Alla barn är lika mycket värda och ska ha samma rättigheter, säger Juno Blom.

De drygt 60 liberaler som samlats fick bland annat veta att i familjer som har dubbla medborgarskap kan föräldrar säga upp sina barns svenska medborgarskap och samtidigt behålla sina egna svenska medborgarskap. De kan på så sätt skicka iväg barn som är födda och uppväxta i Sverige till andra länder.

– Junos anförande är en väckarklocka. De här luckorna i lagstiftningen måste bort. Det behövs ny lagstiftning på nationell nivå, och vi ute i regioner och kommuner behöver kartlägga omfattningen av hedersförtrycket och sedan göra rejäla satsningar för att hjälpa alla dessa barn, säger Mathias Karlsson, toppkandidat på Liberalernas riksdagslista för Kalmar län.

På årsmötet omvaldes Lena Tolander till ordförande för Liberalerna Kalmar län. Nya i styrelsen är bland andra Inger Hilmansson, Kalmar, Johan Petersson, Torsås, Göran Nilsson, Västervik ochJohan Rosén, Vimmerby.

– Årsmötet är avstampet inför valrörelsen. Vår politik är fastslagen och hela organisationen på plats. Nu möter vi väljarna med förslag som bland annat innebär en tryggare uppväxt för länets barn och ungdomar där vi vill införa öppna mottagningar för unga med psykisk ohälsa och införa ett bättre stöd för barn med diabetes. Kalmar län kan bättre, då behövs liberala reformer, säger Lena Tolander, ordförande för Liberalerna Kalmar län.

För mer information kontakta:
Juno Blom 010-223 52 78
Mathias Karlsson 073-089 05 11