Pressmeddelande: Stark kritik mot vänsterpartist på Facebook

Torsdag 29 september 2016

I en kommentar på Facebook kallar Vänsterpartiets Ragnar Olsson en läkare vid Länssjukhuset för ”korkad och okunnig” och avslutar kommentaren med ”Skämmes tamefan!” Anledningen till det vänsterpartistiska utbrottet är en kolumn i Barometern-OT skriven av Jörg Carlsson som är överläkare på Länssjukhuset i Kalmar där han bland annat skriver om olika diskussioner kring begreppet ”tak”, till exempel vinsttak.

– Det är mycket anmärkningsvärt att en ledamot i landstingets Personaldelegation som bland annat ansvarar för landstingets personalpolitik uttrycker sig på detta sätt. Ännu mer anmärkningsvärt är det när partiets landstingsråd, Linda Fleetwood, går in och gillar kommentaren. Att kalla en överläkare som räddat många patienters liv för ”korkad och okunnig” är ett övertramp över alla gränser säger Pierre Edström (L) som är vice ordförande i landstingets Personaldelegation.

– Vänsterpartiet talar ofta om begrepp som yttrandefrihet och meddelarfrihet men det gäller tydligen inte de egna anställda i landstinget. Att behandla en anställd i landstinget på det här sättet med nedsättande och närmast kränkande uttalanden stämmer illa med landstingets syn på sina medarbetare. Men uppenbarligen är det inte något som vänsterpartister drar sig för, avslutar Pierre Edström (L).