Debattartikel: Samarbete gynnar vårdtagare och personal

Lördag 1 oktober 2016

Alla är säkert överens om att vi behöver ha en helhetssyn i de insatser som görs inom till exempel vård och omsorg. Oftast handlar det om samverkan mellan landstinget och kommunerna, där landstinget står för primärvård och sjukhusvård medan kommunerna svarar för hemsjukvård, hemtjänst och olika boendeformer där omsorgsinsatser kan ingå. Den kritik som ibland framförs från vårdtagare och anhöriga är att dessa insatser inte hänger ihop utan att det finns både trösklar och klyftor i vårdkedjan. Vissa vårdtagare riskerar också att hamna mellan stolarna när samverkan inte fungerar. En av våra huvuduppgifter som förtroendevalda är att se till att vårdkedjan hänger ihop.

Därför föreslog Liberalerna tidigare i år att landstinget och kommunerna inrättar ett frivilligt auskultationsprogram för vårdpersonal. Det innebär att exempelvis sjuksköterskor i Kalmar kommun som vill kan få arbeta en kortare period i landstinget och tvärtom. Ett sådant utbyte kan öka förståelsen för varandras uppgifter, ge möjligheter till erfarenhetsutbyte och lära av varandra.

Utbytet kan skapa relationer som leder till bättre kommunikation. Resultatet blir bättre förutsättningar att skapa en ökad helhetssyn där alla insatser hänger ihop.

Vi har också föreslagit ett utökat samarbete kring internutbildningar. Inom många områden har nämligen Landstinget och kommunerna behov av samma typ av kompetensutveckling och det borde vara naturligt att alltid bjuda in varandra när internutbildningar ordnas. Det kan exempelvis handla om fortbildning inom psykisk hälsa, barn- och ungas hälsa samt vård av äldre.

Kalmar kommun och landstinget har många gemensamma beröringspunkter, även inom kompetensförsörjning och vidareutbildning. Kommunen samverkar med landstinget i bland annat äldreomsorgen, psykiatrin, familjecentralerna, ungdomsmottagningen, Barnahus samt en rad andra verksamheter inom barn- och ungdomars hälsa.

Både Landstinget i Kalmar län och kommunerna har allt att vinna på att ha öppna kanaler på så många områden som möjligt. Båda parter är stora arbetsgivare för gemensamma personalgrupper som sjuksköterskor och undersköterskor. En möjlighet att auskultera hos varandra ger inblick i en annan arbetsplats och ett mervärde för både vårdtagare och arbetsgivare som får lättare att rekrytera personal i verksamheter där samarbetet och förståelsen redan finns.

Vi gläds åt att vårt förslag nu tycks vinna bifall i både landstingsfullmäktige och kommunfullmäktige i Kalmar. Vårt förslag är att modellen testas i Kalmar men att den efter utvärdering på sikt ska spridas till hela länet. Vi är övertygade att ett ökat utbyte i den här formen kommer att gynna både vårdtagare och personal.

Carl-Henrik Sölvinger
Oppositionsråd för Liberalerna i Kalmar kommun