Pressmeddelande: Landstinget måste värna om sina medarbetare

Tisdag 1 mars 2016

I dagens Östra Småland tar Vårdförbundet upp problemet kring lönesättningen i landstinget där medlemmar känner att man måste byta tjänst för att kunna få en positiv löneutveckling. Många sjuksköterskor upplever att nyanställda får bättre lönevillkor än de som varit anställda länge och har stor erfarenhet. Detta har bland annat legat till grund för den personalflykt som funnits från akutmottagningen vid Länssjukhuset i Kalmar.

– Vårdförbundets kritik är befogad. Landstinget måste bli bättre på att skapa en långsiktigt god löneutveckling där erfarenhet, kompetens och utbildning är något som lönar sig. Det är inte acceptabelt att anställda ska behöva byta tjänst inom landstinget eller under en period byta arbetsgivare för att uppleva att man får en rimlig löneutveckling, menar Liberalernas oppositionsråd Pierre Edström.

Just nu pågår arbetet med en ny lönekultur i landstinget och Pierre Edström menar att landstinget måste ta ett större helhetsgrepp om lönefrågan och bli tydligare.

– Ivern att rekrytera nya medarbetare får inte gå ut över de vi redan har anställda. Jag har varnat för denna situation tidigare eftersom personalrörligheten just nu är större än någonsin. Vi kan inte ta någon medarbetare för given. Våra medarbetare måste känna att man kan utvecklas. En god löneutveckling är en del men även att man har tillgång till olika karriärvägar och får arbeta med de arbetsuppgifter man har utbildning för. Visst är nyrekrytering viktig men vi måste också vara rädda om den personal vi har, avslutar Pierre Edström (L).

För mer information, kontakta:
Pierre Edström 070-265 64 27