Tryckfrihet och yttrandefrihet tema för Liberalernas årsmöte

Torsdag 21 april 2016

Liberalerna i Kalmar län antog på sitt årsmöte i Nybro den 16 april följande årsmötesuttalande:

Tryckfrihetsförordningen fyller 250 år. Sverige har, tillsammans med Finland, världens äldsta grundlagsskyddande press- och yttrandefrihet. Det är något vi ska vara stolta över och som vi hela tiden måste värna. Rätten att utan censur få publicera tidningar, skrifter och åsikter är inte självskriven. Det räcker med att titta på vår omvärld för att inse det.

Liberalerna i Kalmar län ser med oro på de tendenser till inskränkningar av offentlighetsprincipen som rapporterats den senaste tiden. I Kalmar har kommunen registrerat journalister som begärt ut handlingar enligt offentlighetsprincipen. När regeringen bjuder in FN-dignitärer för att förbättra chanserna att Sverige blir invald i FN:s säkerhetsråd hemligstämplas restaurangnotor med ”hänsyn till rikets säkerhet”.

Samtidigt finns det mörka krafter som använder våld och hot för att försöka tysta åsikter de inte delar. Det finns nyhetsredaktioner som anlitar säkerhetsföretag för att gå igenom medarbetarnas inkorgar för att kunna rensa bort hoten, för att skydda medarbetare.

Det är allas ansvar att värna yttrandefriheten, tryckfriheten och offentlighetsprincipen. Som med alla rättigheter kan även dessa missbrukas. Balansgången mellan dessa friheter och personlig integritet är ibland svår. Men svaret från oss politiska partier får inte vara att inskränka våra grundlagsskyddade rättigheter – ”Vi får inte låta en liten minoritet underminera demokratiska fri- och rättigheter.”

Lena Tolander och Mathias Karlsson
Mathias Karlsson lämnar över ordförandeskapet till Lena Tolander.

Vid årsmötet valdes Lena Tolander till ny ordförande för Liberalerna i Kalmar län. Lena Tolander är f.n. ordförande för Liberalerna i Oskarshamn. Ungefär 60 medlemmar från de lokala kommunföreningarna deltog vid årsmötet.

−Valrörelsen har redan börjat. Inom kort kommer vi hålla provval och till hösten ska vi anta Liberalerna i Kalmar läns riksdagslista. Årsmötet blev ett mycket bra avstamp, med många glada liberaler, livliga diskussioner och god stämning. Jag ser fram emot att leda länsförbundets arbete inför det viktiga valåret 2018, säger Lena Tolander.