Årsmötesuttalande: Helhetssyn kräver fördjupad samverkan mellan kommun och landsting

Måndag 29 februari 2016

På måndagskvällen besökte Liberalernas oppositionslandstingsråd Pierre Edström den lokala föreningens årsmöte på Villa Shalom i Oskarshamn. Han talade bland annat om hur man kan förbättra tillgängligheten till vård på plats nära medborgarna genom en ökad samverkan mellan landstinget och kommunen. I samband med detta antog Liberalerna i Oskarshamn följande årsmötesuttalande.

”För många medborgare i länets mellersta del har tillgången till nära vård försämrats. Distriktssköterskemottagningar har lagts ner och det faktum att de tre hälsocentralerna som finns i Oskarshamn kommun samtliga finns koncentrerade till staden försvårar ytterligare möjligheterna till en nära vård för boende i inlandet eller vid kusten. Patienter i behov av enklare vårdinsatser, som exempelvis såromläggning eller provtagningar, som inte är inskrivna i den kommunala hemsjukvården, måste själva ta sig till en hälsocentral för att få hjälp. Den som saknar bil kan få lägga många timmars resande för en vård som tar minuter att utföra. Avstånd och tid utgör i dessa fall hinder för en tillgänglig vård. I värsta fall kan dessa hinder göra att människor drar sig för att söka vård när de behöver det och därigenom leda till en försämrad folkhälsa.

Att utöka möjligheterna till att få vård på plats skulle vara en avgörande trygghetsfaktor för många äldre och kroniker som gör att man vågar bo kvar hemma. Genom att inrätta mobila primärvårdsteam i samverkan med Oskarshamns kommun skulle en sådan positiv utveckling vara möjlig. Ett mobilt primärvårdsteam med läkare och distriktssköterska/kommunsjuksköterska skulle öka tryggheten att bo utanför staden.

Som liberaler är en ökad samverkan mellan landstinget och kommunen för att hitta helhetslösningar som gynnar individen självklar. Organisationsgränser eller administrativa system får inte utgöra hinder för en sådan utveckling.”

Liberalerna i Oskarshamn