Liberalerna: gör mer för att förebygga tjocktarmscancer

Pressmeddelande från Liberalernas landstingsgrupp

Måndag 5 mars 2018

Göran Nilsson
Göran Nilsson (L)

Tjock- och ändtarmscancer är sammantaget den tredje vanligaste cancerformen i Sverige, efter bröstcancer och prostatacancer. Det är samtidigt den näst dödligaste cancerformen i Sverige. Nu föreslår Liberalerna att landstinget inför ett screeningprogram för att sjukvården ska kunna upptäcka cancern tidigare.

– Socialstyrelsen rekommenderar att hälso- och sjukvården erbjuder alla i åldrarna 60 till 74 år att testa sig vartannat år. Dödligheten kan minska med uppåt 15 procent om cancern upptäcks i tid. Det finns metoder som fungerar och används på andra håll, och vi vill införa dessa tester även i vårt län, säger Göran Nilsson, ledamot i landstingsfullmäktige för Liberalerna.

Även EU rekommenderar screening och många länder har redan infört ett nationellt program. Stockholm och Gotland införde screeningprogram år 2008. I Sverige insjuknar årligen cirka 4 400 personer i tjock- och ändtarmscancer och nästan 2700 personer avlider. Tarmcancer är lika vanlig hos kvinnor och män och de flesta som drabbas är över 65 år.

– Genom att erbjuda alla invånare mellan 60 och 74 år ett hemtest vartannat år kan man rädda många liv. Det skulle innebära minskat lidande och minskade sjukvårdskostnader. Både patienter och sjukvården skulle tjäna på vårt förslag, avslutar Göran Nilsson.

För mer information kontakta:
Göran Nilsson 070-315 76 84

Länk till motionen.