Debattartikel: Uppvärdera ideellt arbete

Fredag 30 juni 2017

Många av oss är säkert med i en eller flera föreningar. Det kan vara en idrottsförening, en pensionärsorganisation eller kanske ett politiskt parti. Grunden för ett medlemskap är att man delar ett intresse, till exempel att man håller på ett fotbollslag eller driver en fråga som förenar människor. För många stannar inte engagemanget vid ett medlemskap utan man arbetar även aktivt i föreningen. Det är alla dessa eldsjälar som jag hoppas blir uppmärksammade i Almedalen på Gotland.

Politikerveckan i Almedalen är annars en tummelplats för politiker, tjänstemän, lobbyister, företag och organisationer. Mötet med den stora allmänheten sker dock inte på Gotland den här veckan. Det sker året runt på gator, torg, på sociala medier och i bostadsområden. Där människor bor finns också oftast föreningslivet. Föreningar ger oss möjlighet att känna sammanhang och gemenskap. Många av våra barn och ungdomar får inte bara chansen att utöva sina fritidsintressen utan kan på ett naturligt sätt lära sig att respektera andra människors olikheter och känna att man har ett värde. Men detta skulle inte vara möjligt utan alla engagerade, kompetenta och uppoffrande ledare. Utan dessa eldsjälars mestadels ideella arbete skulle föreningslivet inte fungera. Fler barn och ungdomar skulle hamna i utanförskap.

Idrottsverige skulle än mer än idag enbart handla om elitsatsningar. Denna elit har betydligt större möjligheter att klara stora delar av sin finansiering på annat sätt än genom det offentliga. Det är inte heller främst i elitidrotten människors delaktighet och känsla av samhörighet är som störst. Sådana förutsättningar skapas istället av hårt arbetande ideella föreningsledare. Enligt uppgifter från Riksidrottsförbundet finns det bara inom idrottsrörelsen mer än 600 000 ledare som varje år utför nästan 70 000 heltidsarbeten. Om dessa insatser skulle ersättas i nivå med anställda fritidsledare så skulle det varje år kosta cirka 20 miljarder kronor. Man kan därför med fog säga att de ideella ledarna är idrottsrörelsens viktigaste sponsorer.

Ett aktivt föreningsliv är viktigt i en tid av ökande psykisk ohälsa bland våra yngre. Det har bland annat fått till följd att hela 40 % av alla samtal till organisationen BRIS (Barnens rätt i samhället) handlar om oro, ångest och depression samt känslan av att inte riktigt räcka till. Här kan ledarna göra en stor insats inte bara genom att upptäcka dessa barn utan också genom att uppmärksamma deras behov och ge dem stöttning. Föreningsledarnas insatser är dessutom ett av de allra viktigaste medlen för att minska de klyftor som finns bland barn och ungdomar i samhället.

Det här är en hyllning till alla er ideellt arbetande föreningsledare. Ni är ovärderliga och era insatser måste uppvärderas. Nu finns chansen – från talarstolen i Almedalen! Ni är värda den uppmärksamheten för ni ger många en framtid. Den aktivitet som just du leder kan göra skillnad.

Oppositionslandstingsråd
Liberalerna