Debattartikel: Legalisera inte knarket

Onsdag 20 januari 2016

I VT 7/1 citeras Anna Bodjo (Miljöpartiet) som hävdar att missbruksvården gällande narkotika underlättas om bruket legaliseras. Den drabbade skulle då hellre söka vård. Det är idag straffbart med såväl bruk som innehav av narkotika men sjukvården är ingen rättsinstans utan en vårdande verksamhet.

Kalmar läns landsting hävdar begreppet “Hälsa” som central del i verksamheten och vårdutbudet .Det ter sig mer än märkligt att Anna Bodjo (MP), medlem av Folkhälsoutskottet, argumenterar emot det som hela landstinget som organisation arbetar för: “Ett friskare, sundare och bättre liv.”

Åsikten att de resurser som satsats under årtionden är bortkastade och till ingen nytta, är både uppseendeväckande och kränkande mot såväl vårdtagare som kämpar för ett missbruksfritt liv som mot personalen som arbetar i verksamheten.

I sin blogg eftersöker Anna Bodjo satsningar på psykisk hälsa, trygghet och kunskap vilket ackompanjeras av samarbetspolitikern Angelica Katsanidou (S) som i VT 7/1 vill ha bättre samverkan mellan kommun och landsting . Precis detta föreslogs av Liberalerna och Alliansen i landstinget. Den psykiatriska vården skulle ges möjlighet att informera om psykisk ohälsa och sjukdom i skolorna men röstades ner av MP, S samt V. ”Det är en kommunal angelägenhet”, enligt de rödgröna.

Ämnet är alldeles för viktigt för att hanteras med vänster hand och där borde den rödgröna majoriteten tänka ett varv till, tänk om och tänk rätt. Gör om och gör rätt! Allt sedan början av sjuttiotalet har det pågått kampanjer av olika slag för ett narkotikafritt samhälle. Årskull efter årskull, generation efter generation skall ges information, kunskap och möjlighet till ett friskt liv utan missbruk.

Historieskrivning kan vara svårt för ett ungt parti som MP men ur historien finns upplysningsvis inget gott att hämta gällande legalisering av narkotika. Coffeeshops i Holland, Christiania i Danmark talar för sig själva.

Göran Nilsson (L)
ledamot i landstingets primärvårds-och folktandvårdsdelegation