Debattartikel: Den rödgröna dubbelmoralen

Torsdag 25 februari 2016

I hälso- och sjukvårdsdebatten finns det några tydliga ideologiska skiljelinjer mellan Allianspartierna, där vi liberaler ingår, och de rödgröna majoritetspartierna. En sådan är synen på alternativa utförare, det vill säga att andra än landstinget utför vård. Denna debatt blir oftast tydligare i samband med valrörelser då socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister inte drar sig för att ta till brösttoner och skrämmas med ”privatiseringsspöket”. För oss liberaler är det istället naturligt att bejaka medborgarnas valfrihet. Därför ser vi gärna  andra utförare än landstinget som en viktig del i arbetet med att utveckla hälso- och sjukvården. Vi ser inte andra utförare som ett hot utan som en tillgång.

Vid senaste mötet med landstingsstyrelsen fick vi inte bara ett nytt exempel på de rödgrönas skrämselpropaganda mot alternativ i vården utan även ett bevis på en avancerad dubbelmoral. Det är nämligen långa väntetider inom hörselvården i länet. Detta är ett stort problem för de patienter som till exempel behöver en hörapparat. För att öka tillgängligheten menade vi att fler utförare borde släppas in i verksamheten eftersom landstinget självt uppenbarligen inte klarar att erbjuda medborgarna vård i tid. Svaret från de rödgröna var att ”man inte ville hamna i händerna på marknaden”. Nu till den avancerade dubbelmoralen. Vid samma möte behandlades nämligen landstingets ekonomi för 2015. I den rapport vi fick stod det klart att landstingets kostnader för bemanningsföretag ökat med 38 % från 100 miljoner kronor till 138 miljoner kronor. Det måste väl ändå anses som en av de största privatiseringarna i landstingets historia. Snacka om att vara ”i händerna på marknaden”.

Den rödgröna landstingsmajoriteten säger alltså nej till ett ordnat införande av alternativa vårdgivare där man genom avtal kan ha uppföljning av vilken verksamhet som utförs samtidigt som man säger ja till akuta och dyrbara privata lösningar i form av bemanningsföretag. Fördelarna med de förslag som Allianspartierna och Liberalerna lägger är att vi får en långsiktighet där kontinuitet och tillgänglighet förbättras för medborgarna. Genom att säga nej till detta försätter sig istället den rödgröna majoriteten i en situation där man blir allt mer beroende av bemanningsföretag för att lösa landstingets personalbrist. Dessa paniklösningar är vare sig kostnadseffektiva eller patientvänliga. Deras dubbelmoral visar tydligt att det spelar roll vem som bestämmer över vården.

Oppositionslandstingsråd (L)