Att tillåta gårdsförsäljning av alkohol kan lyfta regionen

Onsdag 16 augusti 2017

Tillsammans med andra riksdagskandidater från Liberalerna i Kalmar län besöker Mathias Karlsson (L) Wannborga gård på Öland. Där dom hoppas att lära sig mer om vad det skulle betyda för regionen om man tillät gårdsförsäljning av alkohol.

I första hand handlar frågan om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol att främja småskaliga företagare, skapa fler arbetstillfällen och stärka den svenska turistnäringen. Det handlar inte om att luckra upp den svenska restriktiva alkoholpolitiken. Det handlar om att modernisera den för att skapa bättre förutsättningar för småföretagare och landsbygden.

– Besöksnäringen är otroligt viktig för vår del av landet. Det skapar många arbetstillfällen, livnär hela regionen och är en viktig del i att bibehålla en levandelandsbygd, säger Mathias Karlsson (L), Riksdagskandidat för Liberalerna i Kalmar län
– Öppna gränser och en ny alkoholkultur har det senaste decenniet på gott och ont visat att svensk alkohollagstiftning behöver ses över. Det behövs en modern alkoholpolitik som möter en ny tids utmaningar. Vi i Liberalerna har i ett landsmötesbeslut bestämt att vi ska verka för att tillåta gårdsförsäljning av alkohol, fortsätter Mathias

– Idag besöker vi Wannborga gård för att lära oss mer om hur företagen tror det skulle påverka näringen och turismen i området om man tillät gårdsförsäljning av alkohol, avslutar Mathias.

Kontakt:
Mathias Karlsson, Riksdagskandidat Liberalerna i Kalmar län