Revisionsrapport: Stora brister i landstingets arbete med barn och ungas psykiska ohälsa

Pressmeddelande från Liberalernas landstingsgrupp

Tisdag 13 mars 2018

Landstingets revisorer har låtit granska hur landstinget arbetar med vårdkedjan för barn och unga med psykisk ohälsa. Granskningens sammanfattande bedömning är att det inte finns ett fullt ut välfungerande samarbete och samverkan mellan landstinget och länets kommuner. Oppositionslandstingsrådet Pierre Edström (L) är inte förvånad över revisorernas slutsatser.

− Här finns den socialdemokratiskt ledda majoritetens misslyckande svart på vitt. Barn och ungdomar med psykisk ohälsa får inte den hjälp de har rätt till. Väntetiderna för att få behandling inom barn- och ungdomspsykiatrin är långa. Enligt rapporten upplever övriga aktörer att barn- och ungdomspsykiatrin håller patienter ifrån sig på grund av resursbrist. En uppgift gör gällande att väntetider på två år för utredning förekommer, vilket är helt oacceptabelt, säger Pierre Edström.

Bakgrunden till granskningen är att psykisk ohälsa bland barn och unga ökar. Enligt Socialstyrelsen har psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år ökat med över 100 procent på tio år. För unga vuxna, 18-24 år, är ökningen närmare 70 procent.

− Revisionsrapporten menar att landstingets nyligen startade barn- och ungdomshälsa behöver bli mer synlig. Jag delar den uppfattningen. Liberalerna har föreslagit att de ska göra besök ute i skolklasser för att informera om vad psykisk ohälsa är, vad som händer i kroppen och var man kan få hjälp. Vårt förslag blev nedröstat, men vi fortsätter att driva den frågan, och revisionsrapporten ger oss rätt, fortsätter Edström.

Revisionsrapporten bedömer också att ”det kan finnas skäl att överväga att skapa en verksamhet av karaktären en-väg-in för att på så sätt möjliggöra en bättre vägledning och enklare tillgång till olika aktörers insatser.”

− De tidigare Unga vuxna-mottagningarna var sådana verksamheter. Det var samtalsmottagningar utan krav på tidsbokning som vände sig till ungdomar mellan 16-24 år som mådde dåligt och behövde snabb hjälp att hitta rätt i vårdapparaten. De fanns i nio av länets kommuner men tyvärr stängde Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet mottagningarna för några år sedan. Vi ville behålla dem, det visar sig gång på gång att det var ett misstag av den politiska majoriteten att avveckla Unga vuxna-mottagningarna, avslutar Edström.

För mer information kontakta:
Pierre Edström 070-265 64 27

Länk till revisorernas granskningsrapport: http://ltkalmar.se/Documents/Om%20landstinget/Press/Pressmeddelanden%20och%20nyheter/Pressmeddelanden/2018/granskningsrapporten.pdf