Pressmeddelande: Länsliberaler redo för landsmöte

Onsdag 15 november 2017

På fredag inleds Liberalernas landsmöte i Västerås. Valda ombud samlas från hela landet för att diskutera och besluta om partiets politik de kommande åren. Liberalerna i Kalmar län hade ett förberedande minilandsmöte i helgen där ett fyrtiotal medlemmar deltog för att bena ut hur länets ombud ska rösta i olika frågor.

– En fråga som vi tror blir omdiskuterad på landsmötet är gårdsförsäljning av öl och vin. Men vi måste kunna lita på vuxna människors egna omdöme. Folk ska kunna köpa med sig en flaska vin eller öl från ett besök på ett lokalt bryggeri eller vingård. Gårdsförsäljning skulle dessutom gynna turistnäringen i vårt län. Vi kommer rösta ja till gårdsförsäljning, säger Mathias Karlsson, ombud och förstanamn på riksdagslistan.

Andra frågor som diskuterades på minilandsmötet var bland annat en ny landsbygdspolitik för Liberalerna. En motion i ämnet som kommer från Liberalerna i Gävleborg vann gehör hos medlemmarna på minilandsmötet.

– Människor ska själva kunna välja var de vill bo och arbeta. Men då måste också landsbygden vara ett realistiskt alternativ. Alltför mycket resurser och statliga satsningar koncentreras till storstäderna. Vi stöttar Gävleborgs förslag på en ny politik för fler jobb i glesbygd, bättre väg- och tågnät, mindre ingripande strandskyddsregler och bättre förutsättningar för turist- och besöksnäring på landsbygd och glesbygd, fortsätter Mathias Karlsson.

Ett antal förslag berör Östersjön. Länets liberaler kommer stötta en motion om att partiet ska verka för industriell slamsugning av särskilt utsatta delar av Östersjöns botten.

– Det är dags att på allvar ta tag i Östersjön. Jag vill att kommande generationer ska ha möjlighet och frihet att kunna bada och fiska i Östersjön. Men idag är stora delar av Östersjön bottendöd. Vårt viktigaste hav har sedan 1960-talet blivit allt mer övergött och syrefattigt. Det slår mot ekosystemet och mot länets turistnäring. Genom storskalig industriell slamsugning kan Östersjöns havsbotten få möjlighet till liv igen, avslutar Mathias Karlsson.

Fyra ombud från länet åker på landsmötet: Mathias Karlsson, Oskarshamn, Ann-Margret Lindholm,
Grankullavik, Sebastian Hallén, Färjestaden, Lotta Wahlmino, Kalmar samt ersättarna Björn
Brändewall, Kalmar och Carl-Henrik Sölvinger, Kalmar. Liberalernas valberedning har också föreslagit
att Mathias Karlssons ska väljas in i partistyrelsen, ett val som sker på lördag.

Kontakt:
Mathias Karlsson 073-089 05 11