Planera för en ny Ölandsbro

Måndag 14 maj 2018

Det är många som arbetspendlar över Ölandsbron. Sedan den senaste reparationsrundan startade är det också många som tvingas sitta i bilkö nästan dagligen. Detta gäller oavsett om man kör bil eller åker buss, eftersom köerna ofta sträcker sig längre än bussfilen. Reparationerna är förstås nödvändiga eftersom Ölandsbron är gammal och felkonstruerad. Att bron dessutom är underdimensionerad sett till trafikmängden gör att störningarna blir väldigt stora vid minsta begränsning av framkomligheten.

För varje timme kö och för varje kökrock vi läser om i tidningen blir vi alltmer stärkta i vår uppfattning att vi behöver planera för en ny Ölandsbro. Dessa köer är inte bara irriterande utan direkt hämmande för utvecklingen i regionen. Trafikverkets hållning är att bron ska fungera fram till år 2070, vilket skulle innebära drygt 50 år till av ständiga reparationer, köer och inställda bussavgångar. Fundera på vad det kostar i produktionsbortfall eller hur det påverkar turisternas besök i vår region. Ja, visserligen avbryts reparationsarbetet 18 juni – 19 augusti, men turister och besökare kommer även innan och efter dessa datum. Vi bävar inför köerna den 11 maj och Öland spirar.

I sammanhanget är det provocerande att läsa på Trafikverkets hemsida, där de påstår att reparationsarbetet görs för att ”möjliggöra trygga och smidiga resor till och från Öland, idag och i framtiden”. Vi är övertygade om att ytterst få av alla som sitter i bilkö tänker att resan känns ”trygg och smidig idag”. För en verkligt trygg och smidig resa ”i framtiden” krävs en bred och modern bro med mitträcke samt avgränsade, separata, cykelbanor.

En ny bro innan 2070 kommer kräva politiska initiativ. Ytterst lär det krävas ett regeringsbeslut, men för att nå så långt måste först de folkvalda i regionen enas om en gemensam linje. Liberalerna i Kalmar län har slagit fast att vi behöver börja planera för en ny Ölandsbro. De som vill representeras av folkvalda politiker som jobbar för att en ny bro står klar tidigare än 2070 ska rösta på Liberalerna i höstens val.

Sebastian Hallén (L)
Kandidat till region/landstingsfullmäktige