Debattartikel: Se över grundbemanningen i sjukvården

Torsdag 15 juni 2017

Mitt uppdrag som vice ordförande i landstingets personaldelegation ger mig många kontakter med våra medarbetare. Självklart möter jag de fackliga organisationerna men jag gör också talrika studiebesök där jag också deltar i de olika verksamheterna. En av de synpunkter som jag ofta får är att arbetsbelastningen är för hög. Det är svårt att hinna med arbetsuppgifterna och det skapar i sin tur en känsla av otillräcklighet. I värsta fall leder den höga arbetsbelastningen till ökad ohälsa med sjukskrivningar som resultat. Under senare tid har sjukskrivningstalen i vårt landsting ökat och det borde vara en varningssignal för landstinget som arbetsgivare. I flera fall varnar också anställda för att den höga arbetsbelastningen kan innebära ett hot mot patientsäkerheten. Den är definitivt ett hot mot en god arbetsmiljö.

Under senare år har trycket på hälso- och sjukvården ökat. Patientvolymerna är större vilket ställt krav på ökad produktion men på många håll har inte bemanningen anpassats efter de nya förutsättningarna. Arbetsgivaren förutsätter att samma personalstyrka ska hinna göra mer. Det finns med andra ord fog för den frustration som många anställda känner. Oron måste tas på allvar och åtgärder vidtas om landstinget ska vara en attraktiv arbetsgivare. Det sker bäst genom att säkra en god arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning. Det skulle samtidigt innebära en förbättrad patientsäkerhet eftersom bemanningen bättre skulle kunna svara upp mot vårdbehovet.

Vid landstingsstyrelsens senaste möte behandlades en plan för att minska sjukskrivningarna. Inte med ett enda ord nämndes något om sambandet mellan grundbemanning och en god arbetsmiljö. Liberalerna och övriga allianspartier vill därför göra en total översyn av bemanningen i hela hälso- och sjukvården. Det ökade trycket på många verksamheter måste rimligen mötas med en förändrad grundbemanning. Vill man verkligen minska sjukskrivningarna så måste man fokusera på de faktorer som påverkar arbetsmiljön allra mest, bland annat arbetsbelastningen. Dessa förändringar måste ske i nära dialog och samverkan med medarbetarna. Det första steget är självklart att lyssna på dem.

Men, den rödgröna majoriteten avslog förvånansvärt nog vårt förslag utan att motivera sig. Att så kallade arbetarpartier som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet förvägrar våra medarbetare en god arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning är minst sagt värt att notera. Om man vill visa att man tar sina anställda på allvar så måste man väl ändå lyssna när de har något att säga.

Oppositionslandstingsråd (L)