Rätt till fast läkare

Liberalerna har alltid arbetat för att utveckla den Nära vården. Vi (dåvarande Folkpartiet) införde husläkarreformen på 1990-talet. Den innebar att varje patient skulle få välja en fast namngiven läkare på en vård- eller hälsocentral. Andra regeringar avvecklade husläkarsystemet, det var ett stort misstag.

Svensk sjukvård håller mycket god kvalité men har två stora problem: kontinuitet och väntetider. För att komma till rätta med dessa krävs liberala reformer och mer resurser till hälsocentralerna. Det är helt enkelt dags för en ny ”husläkarreform”.

• Liberalerna vill att Hemsjukhuset enligt Borgholmsmodellen ska införas i hela länet. Alla patienter ska ha rätt till en fast läkare. Modellen innebär tätt samarbete mellan kommunernas hemsjukvård, hälsocentralerna, ambulanssjukvården och den kommunala hemtjänsten samt att varje läkare får ansvar för färre antal listade patienter.
  • Vi vill sätta ett tak på max 1000 listade patienter per läkare.
  • Patienterna ska slippa träffa olika läkare vid varje besök. Läkarnas patientkännedom ökar. Det gör besöken effektivare – patienten slipper svara på samma frågor om och om igen. Väntetiderna minskar med fler läkare på hälsocentralerna.
  • Borgholmsmodellen möjliggör fler hembesök. Det leder till färre akuta inläggningar på sjukhus vilket ökar tryggheten för patienterna. Dessutom avlastas akuten vilket kapar väntetiderna på akutmottagningen.
  • Rätt utfört innebär detta minskat lidande, en effektivare sjukvård, nöjdare patienter och mindre stress för sjukvårdens medarbetare.