Krafttag mot psykisk ohälsa

Det är extremt viktigt att barn och vuxna med psykisk ohälsa får hjälp snabbt, innan tillståndet riskerar att försämras.  Samtliga förslag fokuserar på förebyggande arbete och tidiga insatser. Vårt mål är att så många som möjligt inte ska behöva sjukvård. Tillsammans med andra aktörer ska regionen göra allt för att minska ohälsa och lidande.

Det krävs liberala reformer som stöttar såväl individens egen kraft som samhällets förebyggande insatser. Alla barn och vuxna har rätt att må bra!

• Vi vill ha en väl utbyggd första linjens psykiatri för barn och vuxna, för att tidigt fånga upp psykisk ohälsa. Första linjens psykiatri ska utgöra en tydlig väg in i vården. Det ska vara enkelt att veta var man ska vända sig. Oavsett var man söker vården ska man få hjälp att hitta rätt.
  • Utred om självvald inläggning kan användas vid fler diagnoser. Det har tidigare provats hos patienter med självskadebeteende med gott resultat.
  • Vi vill att fler får möjlighet att gå utbildning i Första hjälpen till psykisk hälsa (MHFA). Precis som vid övrig akut sjukdom kan en första hjälp vara avgörande för fortsatt behandling. Avsikten är även att sprida kunskap om psykisk ohälsa och sjukdom för att på så sätt minska fördomar och stigmatisering.
  • Barn- och ungdomshälsan ska finnas i hela länet och ge första kontakt inom 3 dagar. Så kan vi ge alla barn och unga som behöver det hjälp mot psykisk ohälsa i rätt tid.
  • Förbättra samarbetet mellan länets kommuner och sjukvården. Detta gäller till exempel mellan skolornas elevhälsa, barn- och ungdomshälsan, ungdomsmottagningarna samt barn- och ungdomspsykiatrin.
  • Barn- och ungdomspsykiatrin ska vara köfri. Tillför mer resurser och pröva nya arbetssätt för att säkerställa detta.
  • Utbilda ungdomar kring kring psykisk ohälsa och hur de kan hjälpa sig själv och andra. Exempelvis kan Barn- och Ungdomshälsan komma ut till skolorna och informera.
  • Inför elevambassadörer på alla skolor. Utbilda ambassadörerna i hur de kan stötta sina skolkamrater med metoder för att hantera olika vardagsproblem som annars kan leda till negativ stress och vilka kontaktvägar som finns ifall mer hjälp behövs. Elevambassadörer har testats under corona för efterlevnad av restriktioner med mycket bra resultat.