En säker, klimatsmart och effektiv trafik

Bättre kontakt måste etableras med regeringen och Trafikverket för ömsesidig förståelse om de behov och de förutsättningar som finns på regional nivå. I regionen måste vi också vara beredda att omvärdera föråldrade planer och prognoser. Vi vill ha en kollektivtrafik som är ekonomiskt hållbar och som ger kortare restider.

• Länstrafiken ska präglas av en hög tillgänglighet för resande med funktionsvariationer. Hela bussflottan ska vara tillgänglig för alla med funktionsvariationer. Liberalerna vill också att de som arbetar inom länstrafiken ska bistå resenärer att ta sig på och av bussen eller tåget och ska ha den kompetens som krävs för att hantera de hjälpmedel som behövs för en trygg resa.
  • Det ska vara tryggt att resa med länstrafiken. Vi vill utveckla det pågående arbetet med väktare på bussarna, tågen och stationerna. Det ska utredas hur passagerare ska kunna larma ”tyst” om de upplever en situation som hotfull.
  • Resandet i länstrafiken är ojämnt fördelat, med stora toppar morgon och eftermiddag. Det är naturligt eftersom skoltider och arbetstider i stor utsträckning styr pendelpassagerarnas resande. För att minska behovet av extraturer under rusningstid bör biljettpriset vara reducerat under lågtrafiktid, som ett incitament för att resa utanför rusningstid för de som har möjlighet.
  • En förälder med barn i barnvagn ska få åka gratis, i mån av plats. Detta sker redan i andra regioner. Föräldern ska därmed inte behöva lämna barnet för att gå fram till föraren för att betala.
  • Kalmar län är stort och avlångt. Det kräver ett väl genomtänkt resesystem med en kombination av stadstrafik, länstrafik, pendlarparkeringar. Konceptet med Bus Rapid Transit (BRT) – expressbussar med färre stopp – längs E22:an ska fortsätta och utvecklas även på andra vägsträckor.
  • Fler ska kunna ta med sig cykel vid bussfärd. Vid framtida upphandlingar av fordon ska länstrafiken säkerställa att det blir möjligt på fler linjer.
  • Den nya flyglinjen Kalmar-Frankfurt ska värnas. En snabb väg ut i Europa och världen är viktig för näringslivet och för turistnäringen.
  • Regionala flygplatser behöver statligt stöd för att öka andelen klimatsmart drivmedel samt för att kunna utveckla infrastruktur för framtidens elflyg samt drönarverksamhet.
  • Trots att Kalmar län är ett kustlän med skärgårdar och många hamnar finns en outnyttjad potential vad gäller besöksnäring kopplat till båttrafik. Regionen bör bistå kommunernas arbete med att förbättra infrastrukturen för hamnar, vilket kan gynna invånare, besöksnäring och transportsektor.
  • Bredband med tillräcklig kapacitet ska erbjudas alla oavsett var man bor och arbetar i Kalmar län. Bredband tillhör den sociala infrastruktur, som jämte kulturen för människor samman trots stora avstånd.
  • Regionen ska arbeta för att en andra Ölandsbro ingår i nästa nationella transportplan.
  • Stångådals- och Tjustbanan kräver nödvändiga investeringar på upprustning, elektrifiering och nya mötesspår för att minska restiden och kunna fungera för pendling, och också för att kunna koppla ihop länet med stambanan genom Linköping och bättre koppla ihop Kalmar län.
  • Vi vill verka för ökade statliga infrastrukturinvesteringar i hela länet då vi under lång tid har fått en extremt låg tilldelning till Kalmar län. Förutom ett intensivt påverkansarbete vill vi också att regionen går in och hjälper till att medfinansiera enskilda objekt för att ytterligare öka möjligheterna att få till investeringar.
  • Kalmar Öland Airport ligger tio minuters väg från Kalmar centrum och är helt nödvändig för näringslivets utveckling i länet. Flygplatsen ska fortsätta utvecklas med fortsatt stort fokus på klimat, miljö och internationalisering.