Pressmeddelande: Liberalerna vill sprida kultur i hela länet

Torsdag 23 februari 2017

Antalet barn och unga som fått möjlighet till fria resor för att uppleva kulturutbudet i Kalmar län har minskat kraftigt den senaste tioårsperioden. Sedan lång tid tillbaka finns ett avtal mellan Regionförbundet och KLT som innebär fria resor för barn och unga inom för- och grundskolor, gymnasieskolor, daghem, dagbarnvård, öppen förskola, fritidshem och fritidsgårdar i Kalmar län till de regionala kulturverksamheterna.

– Avtalet skrevs för att ge en möjlighet för barn och unga att uppleva kultur, men som verkligheten ser ut har det snarare blivit en omöjlighet. Resorna beviljas bara om det finns ledig kapacitet i linjetrafiken. Eftersom mängden resenärer ökat har det blivit allt svårare för exempelvis skolungdomarna att uppleva professionell kultur, säger Pierre Edström, oppositionslandstingsråd för Liberalerna.

Läsåret 2003/2004 användes avtalet av ca 13 000 barn och unga i länet. Tio år senare hade siffran sjunkit till 2 750. Framförallt är det bussresor som nekas då kapacitetsbristen är större där än på länstrafikens tåglinjer.

– Jag vill att alla barn och ungdomar i länet ska få möjlighet att ta del av kultur. Det ska inte hänga på om man bor på en järnvägsort eller ej. Våra regionala kulturinstitutioner har också mål om att nå fler unga, men det blir svårt att nå målsättningen när de fria kulturresorna inte fungerar som avsett, fortsätter Edström.

På landstingsfullmäktiges sammanträde den 1 mars kommer Edström ställa en interpellation till landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (S).

– Jag vill ha en redogörelse för hur utvecklingen sett ut den senaste tiden, det vill säga hur många som ansökt om fria resor och hur många som fått dem beviljade. Jag vill också veta vilka konkreta åtgärder som landstingets politiska majoritet planerar att vidta för att komma tillrätta med det här problemet, avslutar Pierre Edström.

För mer information kontakta:
Pierre Edström 070-265 64 27